pár častí preložených z:
http://news.softpedia.com/news/Is-Direc ... 4878.shtml
Šéf tímu ktorý vyvinul hru STALKER (nechce sa mi bodkovať) sa vyjadril v zásade v zmysle že DX10 rozhodne poskytuje bohatšiu grafiku ale implementácia všetkých funkcií by zabrala týmu dlhší čas a náklady by za to nestáli.
Tiež sa tu spomína že celkové množstvo počítačov ktoré túto technologiu môže využiť neprekračuje v dnešnej dobe 6 percent. (ak berieme v úvahu že nie všetky počítače s Vistou nutne majú grafiku pre dx10 tak to číslo môže byť ešte menšie)
Je preto jednoduché si spočítať že pre vývojára ktorý vynakladá nejaké finančné prostriedky na vývoj software je neefektívne implementovať bohatú grafiku ktorú môže uvidieť len malé množstvo užívatelov...
Ak by som vec analyzoval čoby užívatel WinXP tak by som mal v podstate vo veci jasno a nijaký zásadný upgrade by som rozhodne neplánoval - a to sa v prípade počítača (P4, Rx1950pro, XP) ktorý mám k dispozícii na novšie hry ani nechystám.
Ak sa ale na vec dívam ako zarytý užívatel Windowsu 98 a teda hodnotím už dva pre hry zaujímavé nástupnícke OS tak si nemôžem odpustiť pár záležitostí ktoré sú dôležité.
V roku 2004 podla odhadov Microsoftu tvorili počítače s Win9x systémamy 35 percent trhu. To je o niekolko percent viac než bolo na googli v roku 2003. V tomto období si ani Microsoft nedovolil ukončiť podporu pre staršie systémy a vývojári vo velkom počte prípadov tiež držali tento trend.
situáciu zmenil až rok 2006 kedy sa podpora ukončila a mnoho vývojárov sa pokúsilo (žiaľ neúspešne) tento trend slepo kopírovať. Tí skúsenejší možno skúsili niektoré z "XP only" hier analyzovať a zistiť prečo vyžadujú konkrétne XPčka a nič iné. Zdá sa že skôr sa jedná o reklamu a nič iné.
Pokial je hra označené že je "XP only" a ste vlastník Windows 2000 obecne to znamená že sa nemáte čoho obávať a hra pôjde bez problému.
Ak ale používate staršie systémy tak už sú obavy z prípadnej nekompatibility trochu viac opodstatnené, ničmenej dajú sa rozdeliť na niekolko skupín.
1. Hláška "Program vyžaduje ten a ten operačný systém"
toto je velmi populárne ale zároveň nevhodné riešenie. program je tak velmi limitovaný a je mu zakázané spustiť sa aj v prípade ak mu v správnom fungovaní nič nechýba.
Podobnou hláškou boli vybavené niektoré hry aj z éry windows 95. Bolo velmi zvláštne sledovať ako sa hra odmietla spustiť na Windowse 98 pretože preto...
Podobným štýlom je ale dnes "chránený" napríklad aj Steam Engine - k môjmu sklamaniu.
2. Hláška "linked to missing export in *.dll" / "Missing dll"
toto reálne znamená že v systéme niečo chýba k tomu aby ste si hru mohli spustiť. ak chýba celý súbor dynamickej knižnice skúste znovu nainštalovať novšie verzie DirectX 9,0c, Visual C++ alebo NetFramework a budete prekvapený kolko problémov to vyrieši.
vážnejšie je ale ak chýbajú exporty do jadra systému (ak sa hláška týka súborov ako kernel32.dll, shell32.dll, user.exe a podobne). Tieto problémy je nutné riešiť za pomoci neoficiálnych patchov. Napriek tomu že je to ako montovať do auta nový motor ktorý v ňom pôvodne nebol neznamená to že by to negatívne ovplyvnilo chod auta - skôr naopak.
Podobné updaty mi velmi pripomínajú releasy kernelu pre linux a osobne velmi vítam že sa takéto projekty vyskytujú a rozširujú kompatibilitu. V mnohých prípadoch sa totiž v hrách vyskytujú síce exporty ktoré vo windows 9x neexistujú, avšak pokial sa jedná o jediný export v jedinom súbore tak to vyvoláva otázku či tento problém nebol do hry implantovaný zámerne.
3. Requires windows Xp FAKE
GTA: San Andreas reprezentuje túto skupinu. hra podla mnohých značiek a aj podla analýzy v "Can you run it" vyžaduje XPčka, ale realita je úplne iná - pár ludí mi povedalo že bez problému fungovala aj na starších systémoch. nedôsledné testovanie software môže vyvolať podobné chyby.
Vo výsledku na starších systémoch nefungujú len tie hry ktoré sú umelo obmedzené hláškou a väčšinu problémov s kompatibilitou je možné riešiť dalším vylepšovaním systému - i ked je fakt že už bez zásahu M$.
"Ste bez práce? Môže za to Open Source"
- Neznámy predstavitel firmy Microsoft
reálny pohlad na celý problém je ale ten že aj programátor musí z niečoho žiť. Microsoftu sa neoplatí donekonečna updatovať bezplatne systémy, pretože žije hlavne z predaja a vývojári hier pri svojej práci reflektujú hlavne majoritu trhu - momentálne Windows XP.
Vývoj preto pôjde dalej aj na scéne Vista Versus XP. Faktom ale ostáva aj to že XP ako herná platforma predstavuje velmi velkú časť všetkých počítačov a dlho po uvedení visty predstavovať bude. Pokusy o DirectX10 v dnešnej dobe nebudú korunované trhovým úspechom pokial by hra striktne vyžadovala Vistu alebo DX10 a nebola by spätne kompatibilná s XP.
Po prvý raz je vidieť to že ten kto rozhoduje o predaji produktov a hier nieje Microsoft ale sú to užívatelia - napriek tomu faktu že im k tomu microsoft sám pomohol, zatial čo na druhej strane skupina Win9x užívatelov má možnosti legálneho rozvoja systému takou formou aby sa dostal na úroveň vyššej triedy - to je zase aspekt ktorý Microsoft z pochopitelných dôvodov na svojich systémoch nepraktikuje.
Predstavte si druh patchu ktorý by umožnil na Windows Xp inštalovať DX10 s plnou paletou funkcií bez nutnosti upgradu...
Politika microsoftu je jasná. "zakúpte si drahý operačný systém, aj v prípade ak vlastníte náš predchádzajúci produkt a my vám budeme dávať nejaký neurčitý čas updaty zadarmo"
koncepcia tohoto trhového systému je ale velmi neefektívna - či už pre užívatelov, vývojárov alebo aj Microsoft samotný.
Ak by niekto v Microsofte mal trochu rozumu mohol by byť DirectX10 kompatibilný aj s Windows 3,11 ale s tým že inštalácia takýchto volitelných upgradov by bola platená...
Predstavte si napríklad situáciu ked si zakúpite hru určenú pre directX10 a v cene bude hra samotná a redistributable pack s DX10 ktorý by šiel nainštalovať na hociktorý windows... Takýto ekonomický prístup by umožnil užívatelom velmi starých systémov za poplatok vylepšiť niektoé SW rozhranie a mať tak rovnaké možnosti ako užívatelia tých najnovších systémov...
K môjmu šťastiu však na podobné riešenie Microsoft neprišiel, preto dieru na trhu môže velmi pokojne vyplniť opensource.
(a pre tých ktorý by si chceli rýpnuť tak som pracoval ako game designer
)