Ja mam postavene nieco taketo:
Vyzera to nejak takto:
A toto je zdroj pre ten korekcny predzosik:
Len nedavno som tam pridal to tienenie v podobe alobalu (pri tom ako som to rozobral som spravil fotky), pod nim je pochopitelne izolacia=paska a papier, lebo ma stvalo ze viem asi 2 sekundy dopredu o tom ze mi zazvoni telefon, ked ho mam na stole a to akym sposobom s ao tom dozviem je dost neprijemne, teraz nehrozi, len ak tam mobil priamo na krabicku s tym korekcnym zosikom, konektory nie su totis odtienene vzadu celkom.
Mam to ako stereo, teda vsetko je to 2x a potenciometre su tandemove. Kondenzatory 4,7uF su bipolarne (MONACOR)
Nasimulovane pred a za fyziologickym regulatorom hlasitosti to vyzera takto :
Samotna fyziologicka regulacia hlasitosti:
Kondenzator 2,2uF a rezistor 22k je uz sucast vstupu zosilnovaca zapojeneho za tym, takze to tam nemusi byt a vystup je uz pred kondikom 2,2uF .
Chcem upozornit na casty omyl.
Dvojity potenciometer je nieco ine ako tandemovy, na regulaciu hlasitosti ked mame stereo potrebujeme tandemovy, alebo dvojity v prpade ze chceme mat moznost regulovat aj samostatne ale nie hociaky. Dvojite sa dost blbo zhanaju.
Niektore druhy potenciometrov klasickych sa daju relativne jednoducho prepojit na spolocnu osku, resp. sa daju takto zneuzit trimre (su trimre ktore su robene na imbusovy kluc, dam ich na dosku za sebou na plosacik kludne aj 6, prestrcim cez nich kusok imbusu, z ktoreho odstrihnem zahnutu cast, prestrcim dierou niekde v predku skatulky, dam tam kusok chemoprenu a nasuniem gombik a mam potenciometer kludne aj pre regulaciu hlasitosti 5.1 reprakovej sustevy za velice vyhodnu cenu Trimre ale nemaju take tienenie a nie su urcene na to ze sa s nimi bezne otaca, skor ne jednorazove nastavenie, teda zivotnost je o inom, nedivil by som sa ale ak by som na nieco tke narazil v nejakom zariadeni cinskom
), Tandemove potenciometre su trosku drahsie ako klasicke. Lenze nie uplne smejdovy tandemovy potenciometer by mal mat zabezpeceny nejaky subeh odporovych drah a to ze maju obe repraky, ked to pouziovam na regulaciu stereo hlasitosti v kazdej polohe toho potenciometra priblizne rovnaku hlasitost.
Tandemovy znamena ze ma 2 odporove drahy a 2 bezce ale bezce su an spolocnej osi a os je len jedna a otacame oboma sucasne, teda regulujeme obe kanaly sucasne.
Dvojity je taky ako na niektorych autradiach bol, ze ta oska bola zlozena z 2, bola trubka a v nej tycka a bol knoflik v knofliku, vnutorny trcal viacej von a teda dalo sa nezavisle tocit oboma bezcami, alebo boli aj take dvojite ze mali znacku vyznacenu a taky knoflik ze sa dalo tocit naraz oboma alebo kazdym zvlast, posuvne take boli caste, boli hned vedla, potom netreba riesit regulaciu balancu.
Na ardiach to bolo vacisnou tak ze bol dvojity tandemovy s vypinacom.
To znamena ze bol mensi knoflik ktorym na zaciatku ste zapli radio, po otoceni z krajnej polohy cvakol vypinac a dalej ste pridavali hlasitost, teda bol tandemovy (lebo stereo hlasitost) a este okolo toho knoflika bol dalsi knoflik, ktory ho vlastne obklopoval ale bol nizsi a tym sa bud nastavoval balanc alebo sa nim nastavovalo to ze chcem utlmit bass alebo vysku a ten mal vacsinou obmedzeny uhol otocenia dal sa otacat len o 180°, etda 90 do kazdej strany.
Teda slo o tendemovy dvojity s vypinacom na jednom tandeme.
Obe tie obsiahnute v tom dvojitom boli tandemove teda spolu 4 bezce a 4 odporove drahy, teda 12 noziciek + 2 na vypinac.
Potom este existovali specialne potenciometre s odbockou na odporovej drahe, ktore sa pouzivali na fyziologicku regulaciu hlasitosti, take nieco dnes zohnat uz neni lahke.
Netreba zabudat ze na regulaciu hlasitosti treba stale brat potenciometer s logaritmickym priebehom, aby sa ta regulacia zdala prirodzena, pretoze ludske usi vnimaju hlasitost logaritmicky, pri mensich hlasitostiach su citlive aj na mensie rozdiely v hlasitosti a pri velkych treba pridat poriadne aby si clovek vsimol ze sa nieco stalo, preto aj ten potenciometer zo zaciatku ked tocim musi pridavat pri otoceni o jeden stupen menej a postupne pri kazdom dalsom stupni viac a viac. Ak nie je logaritmicky, treba jeho vhodnym zapojenim zabezpecit aby bol, alebo rovno spravit uz fyziologicku regulaciu hlasitosti, to je taka ktora berie ohlad na fyziologiu ludskeho sluchu. (ludsky sluch vnima hlavne pri nizkych hlasitostiach omnoho citlivejsie stredy ako bas a vysku, a preto je vhodne pri nizsich hlasitostiach zdoraznovat bas a vysku, lepsie povedane, pri uberani hlasitosti viacej tlmit stredy=1kHz ako okolite frekvencie
) Na potenciometroch je rozne oznacene aky maju priebeh napr LOG/LIN, B/A, G/N. (Prve znacenie je pre logaritmicky a druhe pre normalny linearny.) Trimre neexistuju s logaritmickym priebehom. Logaritmicky priebeh je dobry len na regulaciu hlasitosti a na nic ine sa to nepouziva. Ale aj s linearneho sa da jednoduchou upravou pridanim jedneho rezistoru z bezca na zem dosiahnut logaritmicky. Ak mate 100k treba dat z bezca do zeme 15k rezistor.
Pri logaritmickom (alebo upravenom zapojeni s linearnym=pridat spominany odpor) potenciometri by sa vam malo zdat ze je regulacia plynula ked spravite to ze konstantnou rychlostou zacnete otacat od minima k maximu.
Uz zosilovace tranziwatt a prve farebne telkace ktore sa dali u nas kupit ako napr TESLA COLOR 416 pouzivali fyziologicku regulaciu hlasitosti s tym ze bol tam vypinac ktorym sa dala fyziologia vypnut. KOnkretne ten televizor pouzival specialny integrovany obvod TESLa na regulaciu basov a vysok a hlasitosi, ktory mal znacny rozsah co sa tyka tych basov a vysok dali sa fakt vyrazne zosilnit alebo potlacit a ako koncak bol pouzity TDA2030, vsetko to bolo na jednom module zasunutom v zakladnej doske televizora, ked si ten modul zozenies , pripojis repro, potenciometre a reprak mas hotovy zosik s celkom slusnou regulaciou, len si treba vymenit elektolyticke kondiky, lebo tie stare TESLA uz nebudu v ajlepsom stave. Mensie telkace pouzivali smiesnejsi zosik integrovany MBA810 a bez regulacie basov a vysok.
Mozno sa niekomu zide (vsimajte si Modul Z):
Ak si ten modul zozenies niekde na vrakovisku vytiahens zo stareho telkaca, mas hotovy zosik aj s regulaciou aj s bas/vyska regulaciou s TDA2030 uz len zdroj potrebujes.
Tak tolko v skratke o potenciometroch. Myslim ze uz je jasna terminologia.
Dnes sa uz skor pouzivaju audioprocesory a namiesto potakov su rotacne kodery, to je take to kolecko ktorym mozete krutit dokolecka aj milion otacok, ono len posiela jednotky a nulky procesoriku a podla nich on vie do ktorej strany a o kolko ste otocili no a podla toho co ma v programe na to reaguje, napr regulaciou hlasitosti, vyrabat nieco take doma je trosku od veci a tie suciastky sa blbo zhanaju a pri nakupe po kusoch je to drahe, ale v dnesnej elektronike od hi-fi vezi cez autoradia atd s auz opuziva prakticky len to az na zopar vynimiek. Netreba potom zlozite potenciometre s viacerimi drahami, a nevznikju problemy ako praskanie pri otacani atd.
Chalani, ked skoncite vsetky tie vase rocniky, tak potom tie svoje pristroje co si teraz postavite nepochybne viac krat upravite a zdokonalite ak vas to este bude bavit a budete mat na to cas, podobne ako som to robil ja.
Mam viacero veciciek co som si robil, ked som bol mladsi, ktore som niekolko krat vzdy po par rokoch s pribudajucimi skusenostami upravil, vylepsil atd.